Silnik 1.6 MPI BSE - analiza okiem praktyka z serwisu.
Krótki opis silnika 1.6 MPI grupy VAG
Historia i zastosowanie
Silnik 1.6 MPI BSE to jedna z popularniejszych jednostek napędowych, które zyskały popularność w wielu modelach samochodów na przestrzeni lat. Jego prostota konstrukcyjna oraz odpowiednie osiągi sprawiły, że zyskał wielu zwolenników.
Oto niektóre dane techniczne i cechy silnika 1.6 MPI BSE:
Maksymalna moc: 102 KM (75 kW) przy 5600 obr/min,
Maksymalny moment obrotowy: 148 Nm (15 kg*m) przy 3800 obr/min,
Typ paliwa: Benzyna AI-95,
Zużycie paliwa: 6.8 - 8.2 l/100 km,
Typ silnika: Rzędowy, 4-cylindrowy,
System wtrysku: Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPI),
Stosunek sprężania: 10.5, Średnica cylindra: 81 mm,
Skok tłoka: 77.4 mm (inne źródła podają 77 mm),
Emisja CO2: 167 - 195 g/km, Napęd zaworów: OHC,
Liczba zaworów na cylinder: 2, Blok silnika wykonany jest z aluminium i zawiera "mokre" tuleje żeliwne,
Zasób pracy silnika wynosi 600,000 km4.
Silnik BSE został również zaoferowany w kilku różnych wersjach, w tym wersji podstawowej BFQ (Euro 4) z jednostką sterującą Simos 3.3, BGU (Euro 4) przystosowanym do nowej platformy - PQ35, BSF (Euro 2) z niższymi wskaźnikami ekonomiczności, CCSA (Euro 5) pracującym na mieszance benzyny z etanolem (paliwo E85), oraz CHGA (Euro 5) przeznaczonym do pracy na zredukowanym gazie4.
Spalanie oleju w silniku 1.6 MPI - mit czy rzeczywistość?
Objawy spalania oleju
Nadmierna utrata oleju silnikowego, dym wylatujący z rury wydechowej o niebieskim zabarwieniu oraz zwiększone zużycie paliwa to główne objawy wskazujące na spalanie oleju w silniku. Zanieczyszczenie świec zapłonowych przepalanym olejem silnikowym prowadzące do wypadania zapłonu. U wielu użytkowników silnika 1.6 MPI, te objawy stały się niestety codziennością.
Przyczyny spalania oleju
Istnieje kilka czynników, które mogą przyczynić się do spalania oleju w silniku. Wśród nich najczęściej wskazuje się na uszkodzenie pierścieni tłokowych, zużyte zawory lub problemy z uszczelkami. W przypadku silnika 1.6 MPI BSE, istotne jest regularne serwisowanie i dbanie o odpowiedni poziom oleju. Istnieją raporty wskazujące na problem z nadmiernym spalaniem oleju silnikowego w silniku 1.6 MPI BSE (BFQ BGU) Na forach dyskusyjnych użytkownicy opisali swoje doświadczenia z tym silnikiem, zwracając uwagę na większe zużycie oleju silnikowego w pewnych warunkach lub po osiągnięciu określonego przebiegu. Przykładowo, jeden z użytkowników zauważył, że jego samochód z tym silnikiem zaczął zużywać więcej oleju po przejechaniu około 135 000 km, co okazało się być zatkaną odmą. Inny użytkownik opisał podobny problem, zauważając, że jego samochód zaczął zużywać około 1 litra oleju na 3000 km po przejechaniu 135 000 km, co uważał za niezwykłe, biorąc pod uwagę, że wcześniej nie zauważył żadnego zużycia oleju. Najczęściej jednak do skokowego wzrostu zużycia oleju dochodzi w samochodach z przebiegiem powyżej 200 000 km. Niestety naprawa jest kosztowna i wiąże się z remontem kapitalnym jednostki.
Dostępne rozwiązanie problemu spalania oleju.
Firma MOTOGOP oferuje silniki 1.6 MPI po remoncie. Silnik został zregenerowany z uwzględnieniem wielu szczegółów, takich jak ultradźwiękowe czyszczenie tłoków, chemiczne i mechaniczne czyszczenie głowicy oraz bloku, planowanie płaszczyzny głowicy dla idealnego dopasowania, wymiana uszczelniaczy zaworowych i panewek, nanoszenie nowej siatki honowniczej na cylindry oraz montaż nowej uszczelki głowicy i śrub głowicy. Dodatkowo, silnik ma zmodyfikowane pierścienie, co znacząco zmniejsza spalanie oleju. W cenie silnika otrzymasz również olej silnikowy, płyn chłodniczy, filtr powietrza i filtr oleju. Firma oferuje roczną gwarancję na swój produkt, aby klient mógł mieć pełne zaufanie do zakupu. W warsztacie MOTOGOP montowany jest silnik wraz z niezbędnymi częściami, a dodatkowo oferują transport samochodu lawetą (usługa dodatkowo płatna). Oceniając, czy warto zainwestować w zregenerowany silnik od MOTOGOP, warto zwrócić uwagę na oferowaną gwarancję, dołączone dodatki oraz pozytywne opinie klientów. Przed podjęciem decyzji zawsze warto jednak zasięgnąć porady niezależnych mechaników lub ekspertów branżowych oraz porównać oferty innych firm oferujących podobne usługi.
Inne problemy związane z silnikiem 1.6 MPI BSE
Problemy z elektroniką
Oprócz kwestii spalania oleju, niektórzy użytkownicy silnika 1.6 MPI BSE zgłaszali również problemy związane z elektroniką. Awaryjne czujniki, problemy z zapłonem (uszkodzenie cewki zapłonowej i kabli). Silniki ze zwiększonym poborem oleju mają kłopoty ze świecami, które są brudzone przez olej silnikowy co prowadzi do wypadania zapłonu. Choć świece są dosyć tanie to ich wymiana sprawia już trochę kłopotu ze względu na konstrukcję silnika i zasłaniający je kolektor dolotowy.
Kłopoty z układem paliwowym
Niektóre egzemplarze tego silnika miały również problemy z układem paliwowym. Uszkodzenia pompy paliwowej czy zanieczyszczone wtryskiwacze mogą prowadzić do niestabilnej pracy silnika i zwiększonego zużycia paliwa. Wiele samochodów z silnikami 1.6 MPI wyposażonych jest w układ zasilania paliwem LPG co po dłuższej eksploatacji prowadzi do zanieczyszczenia wtryskiwaczy paliwa, kiedy silnik ciągle zasilany jest LPG z pominięciem benzyny. Wtryski umieszczone są pod kolektorem dolotowym na jednej wspólnej szynie zasilanej paliwem. Wtryskiwacze nie są może drogie i można o nie zapytać na naszej stronie, ale ich wymiana wymaga zdemontowania kolektora dolotowego za co warsztat zażąda około 200 złotych.
Jak dbać o silnik 1.6 MPI BSE, by uniknąć problemów?
Regularne przeglądy i wymiana oleju
Kluczem do długowieczności każdego silnika, w tym 1.6 MPI BSE, jest regularne serwisowanie. Wymiana oleju co 10-15 tys. km oraz kontrola wszystkich płynów eksploatacyjnych znacząco wpłynie na kondycję jednostki. Silnik jest zbudowany ze stopu aluminium i jest wrażliwy na przegrzanie spowodowane niskim stanem oleju. To samo tyczy się głowicy w której wałek zamontowany jest bezpośrednio w głowicy bez zastosowania panewek. Brak oleju lub jego niska jakość doprowadza czasem do zniszczenia głowicy poprzez wytarcie gniazd wałka rozrządu. Silnik traci wtedy ciśnienie oleju co doprowadza w krótkim terminie do zatarcia. Należy bezwzględnie stosować olej syntetyczny minimum 5w30.
Zestaw paska rozrządu
Należy kontrolować stan paska rozrządu przynajmniej raz w roku. Dostęp do tego elementu jest prosty i nawet średnio zdolny manualnie użytkownik poradzi sobie z tym doskonale. warto zwrócić uwagę na to czy pasek jest suchy, bez wytarć na krawędziach, czy widoczne są oznaczenia producenta. Podczas eksploatacji należy zwracać uwagę na dźwięki dobywające się ze strony napinacza paska rozrządu. Jego głośna praca może świadczyć o wycieku smaru z łożyska napinacza i awarii. Należy wtedy szybko dokonać wymiany zestawu. Nie jest to droga naprawa i razem z częściami nie powinna przekroczyć 600 pln.
Kontrola układu chłodzenia
Należy pamiętać o regularnym sprawdzaniu układu chłodzenia. Odpowiedni poziom płynu chłodniczego oraz sprawność termostatu są kluczowe dla odpowiedniej temperatury pracy silnika. Jest to szczególnie istotne w przypadku silnika ze stopów aluminium jakim jest jednostka 1.6 MPI. Silnik ten jest podatny na uszkodzenia termicznie co może powodować znaczne zużycie oleju, rozszczelnienie silnika między głowicą a blokiem oraz wycieki. Samochody wyposażone w instalacje LPG powinny być kontrolowane częściej pod kontem wycieków płynu chłodniczego ponieważ stosowane do montażu przewody płynu chłodniczego są często niskiej jakości i mogą pękać z upływem czasu.
Zobacz też: Używany Volkswagen Golf
Czy instalacja LPG szkodzi silnikom 1.6 MPI?
Instalacja systemu LPG w silnikach 1.6 MPI o kodach BSE i BFQ BGU cieszy się zainteresowaniem wielu właścicieli pojazdów, głównie ze względu na korzyści ekonomiczne płynące z korzystania z tańszego paliwa. Jednak kwestia wpływu LPG na te konkretyzowane jednostki napędowe wywołuje pewne kontrowersje. Z analizy różnorodnych źródeł, takich jak fora internetowe i recenzje online, wynika, że kluczem do sukcesu jest staranna instalacja oraz dokładna regulacja systemu LPG. Wiele osób podkreśla, że po prawidłowym zamontowaniu i kalibracji nie doświadczyło problemów związanych z gazem. Niemniej jednak istnieją pojedyncze doniesienia o zwiększonym zużyciu oleju lub potencjalnych błędach montażowych prowadzących do nieszczelności w układzie dolotowym. W skrócie, instalacja LPG nie musi być szkodliwa dla silników 1.6 MPI BSE i BFQ, ale niezbędne jest przestrzeganie najwyższych standardów podczas jej przeprowadzania i eksploatacji.
Podsumowanie
Silnik 1.6 MPI BSE, mimo pewnych problemów, jakie mogą się z nim wiązać, nadal jest jednym z bardziej cenionych na rynku. Dbałość o jego regularny serwis oraz świadomość potencjalnych problemów pozwoli na długie i bezproblemowe użytkowanie. Spalanie oleju może być problemem, ale dzięki odpowiedniej diagnozie i działaniom naprawczym można temu zaradzić.
Dostępne zasoby, takie jak filmy instruktażowe, oraz specjalistyczne firmy remontujące silniki podkreślają ich atrakcyjność dla właścicieli. Decyzja o naprawie czy remoncie będzie zależała od indywidualnej sytuacji, ale generalnie silniki te są uważane za wartą uwagi jednostkę w gamie Volkswagen.
W przypadku wszelkich wątpliwości dotyczących kondycji silnika, warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem lub serwisem samochodowym. Dzięki temu zapewnimy sobie spokój umysłu oraz pewność, że nasz pojazd jest w najlepszej kondycji.
Zapraszamy do regularnego śledzenia naszego bloga na motoszorcik.pl, gdzie znajdziecie więcej artykułów i porad związanych z motoryzacją!