Silnik Opel 2.0 CDTI A20DTH, oferujący moc w zakresie 160-165KM, został wprowadzony do produkcji w 2008 roku i znalazł zastosowanie w modelach takich jak Opel Astra, Zafira, Cascada, Insignia oraz Chevrolet Malibu. Jego projekt bazuje na zaawansowanej technologii Fiata, a dokładniej na renomowanej konstrukcji 1.9 MultiJet, która została ulepszona i dostosowana do najnowszych standardów technologicznych.
Zmodyfikowany silnik, aby sprostać normom emisji spalin Euro5, został wyposażony w filtr cząstek stałych DPF oraz elektronicznie sterowany zawór EGR. Jednym z kluczowych elementów tej jednostki jest nowoczesny układ wtryskowy Common Rail, działający pod ciśnieniem aż 2000 bar. Dzięki hydraulicznemu zaworowi, system ten precyzyjnie kontroluje dostawę paliwa, co przekłada się na optymalizację spalania oraz lepszą dynamikę pracy silnika.
W porównaniu do wcześniejszych modeli, w silniku 2.0 CDTI A20DTH zastosowano nowoczesną turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek z zaawansowanym elektronicznym sterowaniem. Pozwoliło to na osiągnięcie większej mocy oraz imponującego momentu obrotowego na poziomie 350 Nm już przy 1750 obr./min.
Twórcy tej jednostki zdecydowanie skupili się na niezawodności, eliminując wiele problemów, które były bolączką starszych modeli. W rezultacie silnik ten zyskał reputację jednej z najbardziej solidnych jednostek na rynku. Niemniej jednak, w pewnych wariantach pojawiają się problemy z nadmiernym zużyciem oleju oraz kwestiami związanymi z zaawansowaną technologią diesla. Kłopoty mogą dotyczyć filtra cząstek stałych DPF, zwłaszcza w warunkach miejskich oraz zaworu EGR, który jest droższy w wymianie ze względu na jego elektroniczne sterowanie. Typowe usterki zaczynają się pojawiać przy przebiegach przekraczających 200 tys. km, zwłaszcza jeśli pojazd nie był odpowiednio eksploatowany. Niestety częstą przypadłością samochodów z tym silnikiem jest zacieranie się silnika. Współczesne jednostki diesla są technologicznie zaawansowane, co niesie ze sobą ryzyko drogich napraw związanych z użytkowaniem wozu.
Zarys techniczny
Jest to 4-cylindrowa jednostka, która korzysta z zaawansowanej technologii bezpośredniego wtrysku paliwa w systemie Common Rail. Wtryskiwacze zastosowane w tym silniku są produktem firmy Bosch.
Silnik współdziała z turbosprężarką wyposażoną w zmienną geometrię łopatek, co przekłada się na imponujący moment obrotowy oraz zdolność generowania mocy sięgającej nawet 195KM. Niemniej jednak, choć silnik ten oferuje wiele korzyści, jego potencjalne naprawy mogą być dość kosztowne, co warto mieć na uwadze.
Innym aspektem technicznym tej jednostki jest filtr cząstek stałych (DPF). Mimo że jest to ważny element w kontekście ekologicznym, może stać się źródłem problemów, zwłaszcza dla kierowców często poruszających się w ruchu miejskim. W takich warunkach filtr może ulec zapchaniu sadzą, co negatywnie wpływa na wydajność silnika. Niestety, koszt zakupu nowego DPF oraz jego montaż może sięgnąć nawet 4 tys. złotych.
Zalety silnika 2.0 CDTI
Trwałość: Jest to bardzo trwała jednostka napędowa, której układ wtryskowy jest wytrzymały i nietrudny w regeneracji.
Dynamika: Użytkownicy doceniają bardzo dobrą dynamikę jazdy dzięki temu silnikowi, zarówno na papierze, jak i w realnych warunkach drogowych.
Problemy wady związane z silnikiem A20DTH 2.0 CDTI
Zatarcia silnika: Częste w przedziale przebiegu 180-300 tys. km. Główną przyczyną jest awaria uszczelki pompy oleju, co prowadzi do niewystarczającego smarowania. By przeciwdziałać temu problemowi, zaleca się regularne kontrolowanie stanu oleju, stosowanie olejów wysokiej jakości oraz unikanie przegrzewania silnika. Serwisy zalecają też wymianę uszczelki pompy oleju co pomaga w zapobieganiu przed awarią. Kiedy jednak dochodzi do zatarcia silnika jedyna metoda naprawy jest remont lub wymiana na sprawną jednostkę.
Fot 1. Źle zamontowana uszczelka- widoczne zagięcie.
Awaria układu rozrządu: Kluczowe jest regularne sprawdzanie stanu paska rozrządu oraz jego wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Zalecamy skracanie okresu wymiany paska, np. co 125 tys. km, aby zminimalizować ryzyko awarii. Zalecamy przy wymianie zestawu rozrządu wymienić również koło pasowe rozrządu na nowe. Oryginalna cześć kosztuje około 150 PLN i naszym zdaniem warto zainwestować w tą część. Koło pasowe ma niewielki klin, który czasem podczas niefachowego montażu (kluczem pneumatycznym) może ulec uszkodzeniu. Jego ścięcie spowoduje przesuniecie pasa rozrządu i awarię silnika, która może być bardzo kosztowna do usunięcia.
Fot 2. Cięty pasek przez uszkodzoną osłonę paska rozrządu.
Fot 3. Urwany klin koła pasowego rozrządu.
Zapchanie filtra DPF: Ważnym czynnikiem w eksploatacji nowoczesnego diesla jest konieczność dbałość o filtr DPF. Systemy oczyszczania spalin z sadzy muszą pracować w odpowiedniej temperaturze co wymaga pokonywania dłuższych odcinków drogi między włączeniem a wyłączeniem silnika. Jazda w mieście niestety może powodować częste zapychanie się filtra, ponieważ układ nie był w stanie sam dopalić się podczas jazdy. Zaleca się co pewien czas wykonanie dłuższej podróży. Kiedy już filtr będzie tak zapchany, że komputer silnika wyświetli nam awarie należy oczyścić filtr w serwisie. Oczyszczanie można wykonać na parę sposobów w zależności od stopnia zapchania układu stosuje się wypalanie na aucie lub demontaż i płukanie w wyspecjalizowanym serwisie. koszty takiej operacji zależą oczywiście od zastosowanej metody, ale w najdroższej wersji nie powinny przekroczyć 1000 PLN.
Koło zamachowe ze sprzęgłem: Aby przedłużyć żywotność tych komponentów, kluczowe jest regularne serwisowanie i unikanie nadmiernego obciążania. Warto unikać częstego ruszania na wysokich obrotach czy przeciążania pojazdu. Warunki pracy takiego zestawu wpływają na jego długowieczność. Stanowczo jazda miejska nie jest dobra dla koła zamachowego dwumasowego co prowadzi do szybszego jego zużycia. Koszty wymiany oscylują w granicach 5000 PLN. To koszt zestawu sprzęgła oraz robocizny.
Świece żarowe: Pewne opcje wyposażenia silnika były dostępne z układem świec żarowych z czujnikami ciśnienia w cylindrach. Montowane pojedynczo, parami lub w komplecie na wszystkich cylindrach. Choć pozwala to na efektywniejsze użytkowanie silnika to koszt ich wymiany jest już duży. Jedna taka świeca może kosztować około 800 PLN.
EGR: Tutaj również wiele do rzeczy ma sposób użytkowania auta. Tryb miejski mu nie służy i dochodzi do awarii. Jest to zawór sterowany elektrycznie wiec koszt jego wymiany jest większy.
Nieuczciwe praktyki na rynku wtórnym.
Niestety, w związku z powyższymi problemami, na rynku wtórnym pojawia się wiele aut z wymienionymi silnikami po niefachowych naprawach. Co więcej, nieuczciwi handlarze w komisach często przerabiają te samochody, zastosowując do ich naprawy bloki silników 1.9 CDTI z Opla Vectry C. Dlatego przed zakupem używanego pojazdu z silnikiem 2.0 CDTI warto dokładnie sprawdzić jego historię oraz zlecić fachowe sprawdzenie stanu technicznego.
Podsumowanie- czy warto kupić takie auto?
Silnik 2.0 CDTI (A20DTH) jest jednym z bardziej popularnych na rynku, ale jak każdy mechanizm, wymaga odpowiedniej dbałości i regularnego serwisowania. Nowoczesne silniki wysokoprężne wymagają pewnej wiedzy dotyczącej ich użytkowania i dobrze służą na długich trasach. Niestety jazda miejska, częste postoje i jazda na zimnym silniku może powodować awarię układów silnika i prowadzić do zwiększenia kosztów utrzymania auta. Ten model na tle swoich odpowiedników innych producentów nie jest szczególnie awaryjny a opisane awarie trapią tez konstrukcje konkurencji. Na pytanie czy warto każdy odpowie sobie sam, jednak gdybym miał dzisiaj zdecydować się na taniego diesla w trasy to ten silnik jest godny uwagi. Zwłaszcza, że silnik spełnia wysoką normę emisji spalin Euro5 co pozwala mu na wjeżdżanie do projektowanych w Polsce stref niskoemisyjnego transportu.
Zobacz też: Używany Opel Insignia
🚗 SILNIK OPEL A20DTH 2.0 CDTI Z WYMIANĄ I ROCZNĄ GWARANCJĄ! 🚗
🔧 Szukasz niezawodnego silnika do swojego auta? Mamy idealne rozwiązanie dla Ciebie! Przedstawiamy zregenerowany silnik, który gwarantuje Ci wysoką jakość i pewność działania. ✅ Co oferujemy:Silnik zregenerowany, który przeszedł skuteczne procesy regeneracji. Ultradźwiękowe czyszczenie tłoków, chemiczne i mechaniczne czyszczenie głowicy oraz bloku. Planowanie płaszczyzny głowicy dla idealnego dopasowania. Wymiana uszczelniaczy zaworowych. Nanoszenie nowej siatki honowniczej na cylindry. Montaż nowej uszczelki głowicy i śrub głowicy. Wymiana pierścieni oraz panewek wału. 💪 Dlaczego warto wybrać nasz silnik?Nasza firma ma wieloletnie doświadczenie w regeneracji silników, co gwarantuje wysoką jakość naszych usług. Przywiązujemy dużą wagę do kontroli jakości i używamy tylko wysokiej jakości części. Dzięki temu naszym klientom zapewniamy długie lata bezproblemowej eksploatacji samochodu. 🎁 Dodatkowe korzyści:W cenie silnika otrzymasz olej silnikowy, płyn chłodniczy, filtr powietrza i filtr oleju oraz zestaw rozrządu. Oferujemy roczną gwarancję na nasz produkt, abyś mógł mieć pełne zaufanie do zakupu. 🚚 Transport:W naszym warsztacie montujemy silnik wraz z niezbędnymi częściami. Dodatkowo, dla Twojej wygody, oferujemy transport samochodu lawetą (usługa dodatkowo płatna). 📞 Zadzwoń już teraz:Nie trać czasu na szukanie silnika gdzie indziej! Skontaktuj się z nami, a załatwimy wszystko jednym telefonem. Nasz profesjonalny zespół jest gotowy, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i pomóc Ci w dokonaniu zakupu. Zapraszamy do zakupu i dołącz do grona zadowolonych klientów! Telefon 601655504 |
M.S.
Zobacz też TESLA samochód, o którym marzą Polacy