Silnik 1.9 TDI BXE BLS - najczęstsze usterki i problemy.
I. Wstęp
Trochę historii, ale bez przesady.
Sama legenda jaką obrosły te literki TDI “Turbocharged Direct Injection” jest zasługą wcześniejszego modelu silnika 1.9 TDI z pompą i wtryskiwaczami w oddzielnym układzie. To rozwiązanie jest niezawodne i wiele samochodów z tymi silnikami dociera już do przebiegów rzędu miliona kilometrów. Jednak technologia i wymagania w stosunku do silnika wysokoprężnego poszły dalej.
Od roku 2000 silniki 1.9 TDI DP “Pumpe-Düse“ zostały wyposażone w pompowtryskiwacze, co pozwoliło na podniesienie ciśnienia wtrysku do 2050 barów. Moce tych silników również wzrosły. Wersja podstawowa miała moc 100 KM, mocniejsza 115 KM, a następnie zaprezentowano najmocniejszą wersję o mocy 160 KM.
Silniki te cieszyły się dobrą opinią kierowców, ponieważ były dynamiczne i jeszcze bardziej oszczędne niż wcześniejsze modele. Mają też znakomitą podatność na chiptuning, tak jak inne silniki z rodziny TDI. Okazały się również niezwykle trwałe. Jedynym mankamentem był poziom kultury pracy tych jednostek, ponieważ wysokie ciśnienie wtrysku powodowało głośną i twardą pracę, szczególnie w mniej wyciszonych samochodach niższych klas.
W 2001 roku pojawiły się mniejsze odpowiedniki opisywanych silników. Przedstawiono oszczędne, trzycylindrowe 1.4 TDI. Chociaż kultura pracy była zdecydowanie nieodpowiednia, to silnik zachował zalety swoich większych poprzedników.
Niestety nie obyło się bez wielkiej wpadki jakim były silniki 1.9 TDI o oznaczeniach BXE, BLS, BSU.
II. Najczęstsze usterki silnika 1.9 TDI BXE, BLS
Problemy z panewkami korbowodów.
Silniki o tych oznaczeniach jak BXE czy BLS miały i mają bardzo poważną wadę, panewki korbowodów ulegają zniszczeniu przy przebiegach najczęściej od 140 tyś km do 260 tyś km. Wiem to jako praktyk, który wymienił już w warsztacie www.wymianasilnikow.pl już ponad 1500 szt. tych silników na przestrzeni ośmiu lat. Zatem jeśli masz taki silnik to radzę sprawdzić czy panewki jakie są zamontowane w tym silniku są oryginalne? Należy je wymienić na nowe i właściwie największą wadę tego silnika mamy usuniętą.
Wycieranie wałka rozrządu oraz popychaczy
Ten problem dotyczy silników 1.9 TDI 8V PD produkowanych po 2008 roku. Wielu klientów miało problemy z tą przypadłością i jest to niestety problem zastosowanych materiałów w produkcji tych komponentów.
Uszkodzenia turbosprężarki i układu doładowania.
Nie jest to cecha tylko tego modelu silnika a cecha wszystkich silników z turbiną, średnio czas do remontu turbiny w tym modelu to 250 tyś km. Koszt regeneracji to około 800 PLN do tego wymiana to jakieś 500 PLN. Objawy awarii turbiny są charakterystyczne dla wszystkich silników z turbiną:
- Dymienie na siwo (spalanie oleju)
- Brak mocy
- Przerywanie działania turbiny (błąd sterowania, zużycie turbiny)
- Duża ilość oleju w przewodzie dolotowym (nieszczelność turbiny, eko-jazda z niskimi obrotami)
- Rozbieganie silnika (spowodowane spalaniem oleju silnikowego z intercoolera, który to olej nagromadził się tam przez nieszczelną turbinę)
- Dymienie na czarno z wydechu (nieszczelności w układzie dolotowym, uszkodzony intercooler)
Do szybkiego uszkodzenia turbiny dochodzi też w przypadku jazdy z zanieczyszczonym filtrem DPF w przypadku silnika BLS.
Zobacz też: Używane Audi A3
Kłopoty z układem paliwowym
Można tu wskazać na najbardziej charakterystyczne jak wycieranie się uszczelniaczy pompowtrysków, wycieranie pompy tandemowej, awaria pompy paliwa w zbiorniku. Samochody z większym przebiegiem około 400 tysięcy kilometrów mogą borykać się z wytarciem gniazd wtryskiwaczy co wymaga jej regeneracji lub wymiany. Objawy nieprawidłowej pracy układu paliwowego to trudności w rozruchu zimnego silnika lub po dłuższym postoju. Awaria pompy paliwa w zbiorniku to przerwy w pracy silnika, gaśniecie podczas jazdy. Również samochody w dużymi przebiegami mogą mieć kłopoty z samymi pompowtryskami co objawia się na wiele sposobów:
- dymienie na biało
- szarpanie podczas jazdy
- brak mocy
- zwiększona ilość oleju w misce olejowej (mieszanie ON z olejem silnikowym)
- zwiększone zużycie paliwa na biegu jałowym (powyżej 0,9L/h) dla silnika rozgrzanego
Zalecam kontakt z serwisem i diagnostykę najpierw za pomocą diagnoskopu serwisowego, a jeśli to nie wskaże jednoznacznie na awarię wtryskiwaczy, proponuję ich sprawdzenie na specjalistycznym urządzeniu diagnostycznym.

Usterki elektroniczne
Najczęstszymi problemami w grupie aut wyposażonych w silniki BXE i BLS to wycierająca się izolacja wiązki przewodów do komputera, przy samochodach z większymi przebiegami to jest poważny problem. Serwis czasem zaczyna wymieniać czujniki czy inne komponenty elektryczne silnika nie podejrzewając uszkodzenia samej wiązki. Warto sprawdzić połączenie elektryczne z komponentu do silnika zanim dokonamy jego wymiany. Kilka jeszcze pomniejszych problemów to:
- Awaria zaworu EGR w silnikach BLS
- Awaria czujnika położenia wałka rozrządu (trudności w odpaleniu silnika ciepłego)
- Nieprawidłowa praca czujników w filtrze DPF (prowadzi do złych wskazań dla komputera silnika i nadmiernego wypalania filtra co może powodować zanieczyszczanie oleju silnia olejem napędowym, należy wtedy koniecznie po naprawie czujnika wymienić olej i filtr oleju)
III. Jak zapobiegać usterkom w silniku 1.9 TDI BXE, BLS?
- Regularne wymiany oleju i filtrów
- Okresowe sprawdzanie układu dolotu turbiny
- Dbanie o prawidłowe ciśnienie oleju
- Unikanie przeciążania silnika
- Silniki, w których zamontowane są oryginalne panewki korbowodów należy wyposażyć w nowe panewki.
IV. Częste pytania dotyczące silnika 1.9 TDI BXE
Jak długo można spodziewać się bezawaryjnej jazdy z tym silnikiem?
Tak długo jak się będzie o niego dbać, dla przykładu podam, że mój samochód z tym silnikiem ma przejechane po remoncie już prawie 250 tysięcy km. Część naszych klientów przejechała już ponad 500 tysięcy km.
Czy silnik 1.9 TDI BXE jest trwały?
Tak, o ile zadbamy o wymianę panewek korbowodowych i będziemy go odpowiednio serwisować.
Jak rozpoznać czy mam silnik BXE?
To proste. Na osłonie paska rozrządu znajduje się naklejka z numerem silnika i jego kodem. Czasem ta naklejka odpada, wtedy kodu można poszukać w bagażniku obok koła zapasowego. Wklejana jest tam naklejka z kodem silnika i numerem lakieru oraz innymi informacjami.
Jakie są jego największe wady?
Wadliwe panewki korbowodowe, reszta to mało znaczące problemy.
Czy warto kupić samochód z silnikiem 1.9 TDI BXE?
To zależy, silnik ma wadę w postaci wadliwych panewek korbowodów, reszta to już kwestia ceny i stanu całego samochodu.
V. Podsumowanie
Silnik BXE mógł być tak samo legendarny jak jego poprzednicy ATD, AXR ASZ czy ARL. Problemem okazała się pięta achillesowa jaką były wadliwe panewki korbowodów. Praktycznie tylko to zaważyło na opinii samochodów z tym silnikiem.
Ostatecznie to dobry silnik o ile ktoś wcześniej zdążył z wymianą panewek. Silnik ma umiarkowany apetyt na paliwo (5,5-6L w trybie mieszanym), łatwo można zwiększyć moc tej jednostki bez znacząco zwiększonego zużycia podzespołów. Części eksploatacyjne do tego silnika są relatywnie tanie a serwisy samochodowe nie mają raczej problemów z naprawami, ponieważ jest to popularny silnik i mechanicy mają już spore doświadczenie w naprawach tych samochodów.
Mam nadzieję, że powyższy wpis pozwoli Wam na wyrobienie sobie własnej opinii o tym silniku i może będzie pomocny w użytkowaniu samochodu z takimi silnikami.
Zobacz też TESLA samochód, o którym marzą Polacy