Systemy wspomagania kierowców.

25-03-24

Współczesne samochody oferują swoim pasażerom wiele przydatnych systemów wspomagających w bezpiecznym korzystaniu z auta. Część z nich omówimy w tym artykule aby, przybliżyć tą tematykę kierowcom.  

  • Wiele samochodów osobowych wyposażonych jest w systemy ABS (Anti-Lock Braking System), które pomagają zapobiegać blokowaniu się kół podczas hamowania i zapewniają lepszą kontrolę nad samochodem podczas manewrowania. 

System ABS (Anti-Lock Braking System) został pierwotnie opracowany w 1930 roku przez niemieckiego inżyniera, George'a Messera. Jego pierwszy prototyp został zbudowany na bazie motocykla i był w stanie automatycznie dostosowywać siłę hamowania do warunków panujących na drodze, co zapobiegało blokowaniu się kół podczas hamowania. 

W 1950 roku system ABS został zastosowany po raz pierwszy w samochodach osobowych, a jego produkcję rozpoczął niemiecki koncern samochodowy Mercedes-Benz. W ciągu następnych kilku dekad system ten został udoskonalony i stał się powszechnie dostępny w wielu modelach samochodów osobowych na całym świecie. 

Obecnie systemy ABS są uważane za jeden z najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodów osobowych i są standardowo montowane w wielu nowych modelach. Dzięki nim kierowcy mogą lepiej kontrolować swoje samochody podczas hamowania i manewrowania, co znacznie zmniejsza ryzyko wypadków na drodze. 

  • Systemy ESP (Electronic Stability Program) pomagają zapobiegać poślizgom i utracie przyczepności podczas jazdy, poprzez automatyczne dostosowywanie mocy silnika i hamowania. 

Systemy ESP (Electronic Stability Program) zostały opracowane w latach 90. XX wieku przez niemieckiego koncernu samochodowego Mercedes-Benz. Pierwszy prototyp systemu ESP został zaprezentowany w 1995 roku i został zainstalowany w samochodach marki Mercedes-Benz. 

System ESP działa poprzez monitorowanie położenia samochodu na drodze i automatyczne dostosowywanie mocy silnika i hamowania w celu zapobieżenia poślizgom lub utracie przyczepności. Dzięki temu kierowcy mogą lepiej kontrolować swoje samochody podczas jazdy w trudnych warunkach drogowych, takich jak śliska nawierzchnia czy szybko zmieniające się warunki pogodowe. 

System ESP szybko zyskał popularność i stał się standardem w wielu nowych modelach samochodów osobowych na całym świecie.  

  • Samochody mogą być wyposażone w systemy asystujące kierowcę, takie jak Lane Keeping Assist, które pomagają utrzymać samochód w pasie ruchu poprzez wibracje kierownicy lub dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. 

System Lane Keeping Assist (Asystent utrzymania pasa ruchu) to technologia, która pomaga kierowcom utrzymać samochód w pasie ruchu poprzez wibracje kierownicy lub dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. System ten działa poprzez wykorzystanie kamer i sensorów, które monitorują położenie samochodu na drodze i reagują, jeśli samochód zaczyna zjeżdżać z pasa ruchu. 

Gdy system wykryje, że samochód zaczyna zjeżdżać z pasa ruchu, wysyła wibracje lub sygnały dźwiękowe, aby ostrzec kierowcę i skłonić go do powrotu na właściwy pas ruchu. Jeśli kierowca nie reaguje na sygnały systemu, samochód może automatycznie dostosować kierunek jazdy, aby powrócić na właściwy pas ruchu. 

System Lane Keeping Assist jest szczególnie przydatny podczas długich podróży lub w warunkach, gdy kierowca może być rozproszony lub zmęczony. Pomaga zapobiegać wypadkom spowodowanym nieumyślnym zjechaniem z pasa ruchu i zapewnia bezpieczniejszą jazdę dla kierowcy i innych użytkowników drogi. 

  • Wiele samochodów ma również systemy parkowania automatycznego, które pomagają kierowcy zaparkować samochód bez konieczności ręcznego manewrowania. 

Systemy parkowania automatycznego to technologie, które umożliwiają kierowcom zaparkowanie samochodu bez konieczności ręcznego manewrowania. Działają one poprzez wykorzystanie kamer i sensorów, które monitorują otoczenie samochodu i automatycznie dostosowują kierunek jazdy oraz prędkość, aby samochód zaparkował w wyznaczonym miejscu. 

Pierwszą marką samochodową, która zastosowała systemy parkowania automatycznego, był Mercedes-Benz. W 2004 roku zaprezentował on model S-Class wyposażony w system Parktronic, który umożliwiał automatyczne parkowanie samochodu za pomocą kilku prostych kroków. 

Obecnie systemy parkowania automatycznego są dostępne w wielu modelach samochodów osobowych i są szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy kierowca ma trudności z manewrowaniem samochodem lub gdy brakuje miejsca do parkowania. Pomagają zapobiegać uszkodzeniom samochodu podczas parkowania i umożliwiają kierowcom zaparkowanie samochodu w trudnych miejscach bez konieczności ręcznego manewrowania. 

  • Samochody mogą być wyposażone w systemy automatycznego rozpoznawania znaków drogowych, które informują kierowcę o ograniczeniach prędkości lub innych zasadach ruchu drogowego. 

Systemy automatycznego rozpoznawania znaków drogowych to technologie, które umożliwiają samochodom rozpoznawanie znaków drogowych i informowanie kierowców o obowiązujących ograniczeniach prędkości lub innych zasadach ruchu drogowego. Działają one poprzez wykorzystanie kamer i algorytmów sztucznej inteligencji, które umożliwiają rozpoznawanie i interpretację różnych znaków drogowych. 

Pierwszą marką samochodową, która zastosowała systemy automatycznego rozpoznawania znaków drogowych, był Mercedes-Benz. W 2002 roku zaprezentował on model S-Class wyposażony w system Distronic, który umożliwiał automatyczne rozpoznawanie znaków drogowych i informowanie kierowcy o obowiązujących ograniczeniach prędkości. 

Obecnie systemy automatycznego rozpoznawania znaków drogowych są dostępne w wielu modelach samochodów osobowych i są szczególnie przydatne dla kierowców, którzy często podróżują w nowych lub obcych im miejscach. Pomagają one uniknąć przekroczenia prędkości lub nieświadomego łamania innych zasad ruchu drogowego i zapewniają bezpieczniejszą jazdę dla kierowcy i innych użytkowników drogi. 

  • Systemy automatycznego awaryjnego hamowania pomagają zapobiegać kolizjom poprzez automatyczne hamowanie, jeśli system wykryje, że samochód jest zbyt blisko przedmiotu lub innego pojazdu. 

Systemy automatycznego awaryjnego hamowania (AEB) to technologie, które pomagają zapobiegać kolizjom poprzez automatyczne hamowanie samochodu, jeśli system wykryje, że samochód jest zbyt blisko przedmiotu lub innego pojazdu. Działają one poprzez wykorzystanie kamer, radarów i laserów, które monitorują otoczenie samochodu i reagują, gdy wykryją potencjalne zagrożenie. 

Systemy AEB są szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy kierowca jest zbyt zmęczony lub rozproszony, aby zareagować na zagrożenie na drodze. Pomagają uniknąć kolizji lub zmniejszyć ich skutki, co zapewnia bezpieczniejszą jazdę dla kierowcy i innych użytkowników drogi. 

Pierwszą marką samochodową, która wprowadziła systemy AEB do produkcji, była Toyota. W 2003 roku zaprezentowała ona model Prius wyposażony w system AEB, który był w stanie automatycznie hamować samochód, gdy wykrywał on zagrożenie kolizją. Od tego czasu wiele innych marek samochodowych zaczęło oferować systemy AEB jako standardowy lub opcjonalny element wyposażenia swoich samochodów. Obecnie systemy AEB są uważane za jedno z najważniejszych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa samochodów osobowych i są montowane w wielu nowych modelach samochodów na całym świecie. 

  • Wiele samochodów ma również systemy ochrony pasażerów, takie jak poduszki powietrzne i kurtyny powietrzne, które mogą pomóc chronić pasażerów w razie wypadku. 

Poduszki powietrzne są jednym z najpopularniejszych systemów ochrony pasażerów w samochodach. Są one zainstalowane w kierownicy, fotelach i drzwiach samochodu i są w stanie rozłożyć się w ciągu kilku milisekund po wykryciu zderzenia lub innego rodzaju uderzenia. Poduszki powietrzne pomagają chronić pasażerów przed uderzeniem w twarde powierzchnie wewnątrz samochodu i mogą zmniejszyć ryzyko obrażeń ciała podczas wypadku. 

Marka samochodów, która pierwsza zastosowała poduszki powietrzne, to Oldsmobile, która wprowadziła je do swoich samochodów w 1974 roku. Od tego czasu poduszki powietrzne stały się standardem w większości nowych samochodów i są uważane za ważny element systemu bezpieczeństwa samochodu. 

  • Samochody mogą być również wyposażone w systemy monitorowania martwego pola, które informują kierowcę o pojazdach znajdujących się w obszarze niewidocznym dla luster.  

Systemy monitorowania martwego pola (ang. Blind Spot Monitoring, BSM) są rodzajem technologii bezpieczeństwa, która ma na celu pomóc kierowcom uniknąć kolizji z innymi pojazdami podczas manewrów zmiany pasa ruchu lub skrętu. Systemy te wykorzystują sensory umieszczone na tylnych błotnikach samochodu do wykrywania obecności innych pojazdów w martwym polu widzenia kierowcy. Jeśli system wykryje pojazd w martwym polu, kierowca otrzyma ostrzeżenie za pomocą dźwięku lub wizualnego komunikatu na desce rozdzielczej. 

Marka samochodów, która pierwsza zastosowała systemy monitorowania martwego pola, to Volvo. Firma ta wprowadziła tę technologię do swoich samochodów w 2005 roku.  

  • W niektórych samochodach można znaleźć również systemy monitorowania zmęczenia kierowcy, które reagują na oznaki zmęczenia lub rozproszenia uwagi kierowcy i sygnalizują konieczność przerwy lub odpoczynku. 

Systemy monitorowania zmęczenia kierowcy są rodzajem technologii bezpieczeństwa, która ma na celu pomóc kierowcom uniknąć sytuacji, w których ich zmęczenie lub rozproszenie uwagi mogą prowadzić do wypadku. Te systemy mogą być wyposażone w różne rodzaje sensory, takie jak kamery i czujniki, które monitorują ruchy oczu, głowy i twarzy kierowcy oraz inne oznaki zmęczenia lub rozproszenia uwagi. Jeśli system wykryje te oznaki, może wysłać ostrzeżenie do kierowcy, zachęcając go do zatrzymania się i odpoczynku. 

Marka samochodów, która pierwsza zastosowała systemy monitorowania zmęczenia kierowcy, to Volvo. Firma ta wprowadziła tę technologię do swoich samochodów w 2006 roku. Obecnie systemy monitorowania zmęczenia kierowcy są dostępne w wielu nowych modelach samochodów od różnych producentów i stają się coraz bardziej popularne jako element standardowego wyposażenia samochodów. 

  • W nowoczesnych samochodach coraz częściej stosuje się również systemy autonomicznej jazdy, które pozwalają samochodowi na samodzielne poruszanie się po drodze za pomocą sztucznej inteligencji i sensorów. 

Systemy autonomicznej jazdy to technologie, które umożliwiają samochodom samodzielne poruszanie się po drodze za pomocą sztucznej inteligencji i sensorów. Działają one poprzez wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji, kamer, radarów i laserów, które pozwalają samochodowi na rozpoznawanie otoczenia i podejmowanie decyzji dotyczących kierunku jazdy i prędkości. 

Pierwszą marką samochodową, która zastosowała systemy autonomicznej jazdy, była Mercedes-Benz. W 2013 roku zaprezentował on model S-Class wyposażony w system autonomicznej jazdy o nazwie Intelligent Drive, który był w stanie samodzielnie poruszać się po drodze z prędkością do 60 km/h. 

Obecnie systemy autonomicznej jazdy są dostępne w wielu modelach samochodów osobowych i są uważane za przyszłość transportu. Pozwalają one na zmniejszenie ilości wypadków drogowych, poprawę efektywności komunikacji i zwiększenie komfortu podróżowania. W nadchodzących latach oczekuje się, że coraz więcej marek samochodowych wprowadzi do produkcji modele wyposażone w systemy autonomicznej jazdy. 

  • Wiele samochodów ma również systemy monitorowania ciśnienia w oponach, które poinformują kierowcę o nieprawidłowym ciśnieniu w oponach i zapobiegną ich przebiciu. 

Systemy monitorowania ciśnienia w oponach to technologie, które pozwalają kierowcom na monitorowanie ciśnienia w oponach i poinformują ich o nieprawidłowym ciśnieniu w oponach. Działają one poprzez wykorzystanie sensorów zamontowanych w oponach, które mierzą ciśnienie w oponach i przesyłają informacje do komputera pokładowego samochodu. 

Pierwszą marką samochodową, która zastosowała systemy monitorowania ciśnienia w oponach, była Honda. W 1989 roku zaprezentowała ona model Civic wyposażony w system monitorowania ciśnienia w oponach, który był w stanie poinformować kierowcę o nieprawidłowym ciśnieniu w oponach poprzez specjalny wskaźnik na desce rozdzielczej. 

Systemy monitorowania ciśnienia w oponach są szczególnie przydatne dla kierowców, ponieważ pomagają im monitorować ciśnienie w oponach i zapewniają bezpieczniejszą jazdę. Opony o nieprawidłowym ciśnieniu są bardziej podatne na uszkodzenia i mogą prowadzić do zwiększenia zużycia paliwa oraz pogorszenia prowadzenia samochodu. Dlatego też systemy monitorowania ciśnienia w oponach są ważnym elementem wyposażenia samochodów osobowych i są montowane w wielu nowych modelach samochodów na całym świecie. 

  • Samochody mogą być również wyposażone w systemy ochrony przed kolizjami, takie jak systemy ostrzegania o kolizji czołowej, które mogą pomóc uniknąć wypadku lub zmniejszyć jego skutki. 

Systemy ochrony przed kolizjami to technologie, które pomagają uniknąć wypadków lub zmniejszyć ich skutki poprzez ostrzeganie kierowcy o nadchodzącej kolizji. Działają one poprzez wykorzystanie kamer, radarów i laserów, które monitorują otoczenie samochodu i reagują, gdy wykryją potencjalne zagrożenie. 

Jednym z najbardziej popularnych systemów ochrony przed kolizjami jest system ostrzegania o kolizji czołowej, który może pomóc uniknąć wypadku lub zmniejszyć jego skutki poprzez automatyczne hamowanie samochodu lub ostrzeganie kierowcy o zagrożeniu. 

Pierwszą marką samochodową, która zastosowała systemy ochrony przed kolizjami, był Volvo. W 2004 roku zaprezentował on model S60 wyposażony w system ostrzegania o kolizji czołowej, który był w stanie automatycznie hamować samochód, gdy wykrywał on zagrożenie kolizją. 

Obecnie systemy ochrony przed kolizjami są dostępne w wielu modelach samochodów osobowych i są uważane za ważny element wyposażenia samochodów osobowych. Pomagają one uniknąć wypadków lub zmniejszyć ich skutki, co zapewnia bezpieczniejszą jazdę dla kierowcy i innych użytkowników drogi. W nadchodzących latach oczekuje się, że coraz więcej marek samochodowych wprowadzi do produkcji modele wyposażone w systemy ochrony przed kolizjami. 

Oczywiście jest to tylko część systemów montowanych w dzisiejszych pojazdach. Rozwój elektroniki, oprogramowania sensorów czy materiałów pozwoli w przyszłości prawdopodobnie na wyeliminowanie kierowcy z samochodu i rozwijana aktualnie technologia autonomicznych samochodów zdominuje nowoczesne samochody a sam kierowca zostanie pasażerem. Mimo wszystko cieszmy się możliwością prowadzenia swojego samochodu i uczucia satysfakcji z tego faktu. 

Znośnego miesiąca 

M.S.

przeczytaj też: https://motoszrocik.pl/blog/109/audi-a3-doskonale-polaczenie-elegancji-i-osiagow

Pozostałe wpisy na blogu

Najnowsza lista szukanych części

Sprawdź może masz akurat to czego potrzebują inni?!
Tutaj lista poszukiwanych rzeczy.