Konwerter momentu obrotowego - serce automatycznej skrzyni biegów

05-09-23

Kierowcy coraz częściej wybierają samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, która oferuje komfort jazdy i wygody, jakich nie można osiągnąć przy użyciu tradycyjnej skrzyni manualnej. Jednak aby w pełni korzystać z zalet tej technologii, warto wiedzieć, jak działają jej kluczowe komponenty. Jednym z nich jest konwerter momentu obrotowego, który pełni kluczową rolę w przenoszeniu mocy i momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. W tym artykule dowiesz się, jak działa konwerter, na co zwrócić uwagę i jak dbać o ten istotny element.

 

Budowa i działanie.


Konwerter momentu obrotowego, zwany również sprzęgłem hydrokinetycznym, składa się z trzech głównych elementów: pompy, turbiny i sprzęgła hydrokinetycznego. Pompa jest napędzana przez wał silnika i obraca się w tym samym kierunku. Obrót pompy powoduje ruch płynu, który następnie napędza turbinę. Turbina jest połączona z wałem skrzyni biegów i przenosi moment obrotowy na skrzynię biegów. Sprzęgło hydrokinetyczne umożliwia przenoszenie momentu obrotowego między pompą a turbiną, co pozwala na płynną zmianę biegów bez konieczności korzystania z pedału sprzęgła [¹].

Na co zwrócić uwagę?


Istnieją różne symptomy, które mogą wskazywać na problemy z konwerterem momentu obrotowego. Przykładowe objawy to: spadek mocy pojazdu, trudności w zmianie biegów, drgania lub nieprawidłowe dźwięki podczas jazdy, przegrzewanie się skrzyni biegów. Jeżeli zauważysz którekolwiek z tych symptomów, zaleca się wizytę u mechanika w celu dokładnego zdiagnozowania problemu [⁴].

Jak dbać o konwerter momentu obrotowego?


1. Regularna kontrola płynu przekładniowego: Płyn przekładniowy spełnia kluczową rolę w działaniu konwertera, dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać jego poziom i jakość. Niski poziom płynu może prowadzić do przegrzewania się konwertera i skrzyni biegów, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń.
2. Unikaj przegrzewania: Przegrzewanie się konwertera może prowadzić do jego uszkodzenia. Dlatego ważne jest, aby unikać przegrzewania silnika i skrzyni biegów, np. unikając jazdy z przyczepą na długich dystansach bez przerw.
3. Regularne serwisowanie: Konwerter momentu obrotowego jest jednym z elementów, które powinny być sprawdzane podczas regularnego serwisowania samochodu.

Podsumowanie:


Konwerter momentu obrotowego jest kluczowym elementem automatycznej skrzyni biegów, dlatego ważne jest, aby dbać o jego prawidłowe działanie. Regularne sprawdzanie płynu przekładniowego, unikanie przegrzewania i regularne serwisowanie samochodu to podstawowe zalecenia, które pomogą w zachowaniu sprawnego działania konwertera i całego pojazdu.

Źródła:
[¹] Kłopoty z konwerterem | autoEXPERT. https://autoexpert.pl/artykuly/klopoty-z-konwerterem.
[²] MVS Auto - regeneracja konwerterów, skrzyń biegów, serwis. https://www.mvs.auto.pl/.
[³] Regeneracja konwertera automatycznej skrzyni biegów - BiznesFinder.pl. https://bing.com/search?q=konwerter+w+automatycznych+skrzyniach+bieg%c3%b3w.
[⁴] Regeneracja konwertera automatycznej skrzyni biegów - BiznesFinder.pl. https://www.biznesfinder.pl/poradnik/motoryzacja/czym-jest-konwerter-i-jak-rozpoznac-ze-jest-uszkodzony-89540.

Pozostałe wpisy na blogu

Najnowsza lista szukanych części

Sprawdź może masz akurat to czego potrzebują inni?!
Tutaj lista poszukiwanych rzeczy.