Demontaż pojazdów elektrycznych - wyzwania i możliwości dla branży recyklingu

27-06-25

Elektromobilność przekształca nie tylko sposoby transportu, ale także rewolucjonizuje branżę recyklingu i demontażu pojazdów.

Wraz z gwałtownym wzrostem liczby samochodów elektrycznych na drogach Polski i Europy – według szacunków do 2030 roku po drogach będzie poruszać się nawet 145 milionów pojazdów EV – branża stoi przed niespotykanymi wcześniej wyzwaniami, ale też ogromnymi możliwościami biznesowymi.

Demontaż pojazdów elektrycznych różni się fundamentalnie od tradycyjnego recyklingu samochodów spalinowych. Podczas gdy w konwencjonalnych pojazdach można odzyskać średnio 200 elementów z 10 tysięcy komponentów, pojazdy elektryczne wymagają zupełnie nowego podejścia ze względu na obecność dużych baterii litowo-jonowych, zaawansowanej elektroniki i specyficznych materiałów.

Kluczowe wyzwania branży

Bezpieczeństwo demontażu
Pierwszym i najważniejszym wyzwaniem jest bezpieczeństwo procesu demontażu. Pojazdy elektryczne zawierają systemy wysokiego napięcia, które mogą stwarzać zagrożenie porażeniem elektrycznym nawet po wyłączeniu pojazdu. Baterie trakcyjne, stanowiące serce każdego pojazdu elektrycznego, są klasyfikowane jako odpady niebezpieczne z powodu ryzyka samozapłonu, wycieków chemicznych i reakcji elektrochemicznych.

Specjaliści podkreślają, że bezpieczny demontaż wymaga wypracowanych procedur i specjalistycznego sprzętu. Stowarzyszenie FORS przygotowało tłumaczenie obszernej instrukcji demontażu pojazdów elektrycznych, opracowanej przez amerykańskie stowarzyszenie A-R-A, co pokazuje wagę tego zagadnienia dla branży.

Złożoność technologiczna
Baterie litowo-jonowe charakteryzują się skomplikowaną strukturą chemiczną i fizyczną. Zawierają wiele warstw różnych materiałów – lit, nikiel, mangan, kobalt, grafit i aluminium – które są połączone w sposób trudny do rozdzielenia. Dodatkowo, brak zunifikowanego standardu baterii EV oznacza, że każda marka stosuje inne układy modułów i proporcje materiałów, co utrudnia stworzenie uniwersalnych linii recyklingowych.

Procedury i transport
Zużyte baterie z pojazdów EV podlegają specjalnym procedurom odbioru i transportu. Odpowiedzialność za właściwy przebieg procesów mogą ponosić producenci, dealerzy lub specjalizowane firmy zajmujące się recyklingiem. Transport, przechowywanie i przetwarzanie musi odbywać się według ściśle określonych procedur bezpieczeństwa.

Ogromne możliwości biznesowe

Wartość odzyskiwanych surowców
Mimo wyzwań, demontaż pojazdów elektrycznych oferuje niespotykane możliwości biznesowe. Baterie EV zawierają surowce strategiczne: nikiel, lit, mangan, kobalt, miedź, grafit oraz w niektórych modelach cenny tytan. Ceny tych surowców osiągnęły rekordowe poziomy – lit kosztował w 2022 roku nawet 81 000 dolarów za tonę (w porównaniu do 17 000 dolarów w 2021 roku), a nikiel osiągnął poziom 32 500 dolarów za tonę.

Drugie życie baterii
Jedną z najciekawszych możliwości jest koncepcja "drugiego życia" baterii EV. Gdy bateria nie nadaje się już do napędzania pojazdu (standardowo przy spadku pojemności poniżej 80%), zachowuje nadal 70–80% swojej pierwotnej pojemności. Takie baterie mogą służyć jako stacjonarne magazyny energii w aplikacjach mniej wymagających niż transport.

Przykładem praktycznego wykorzystania jest projekt TAURON, który wykorzystuje wyeksploatowane baterie z autobusów elektrycznych do budowy magazynów energii o łącznej pojemności 160 kWh. Podobne inicjatywy podejmują firmy takie jak BMW Group, Land Rover, Honda czy Mercedes-Benz Energy.

Potencjał europejskiego rynku
Zgodnie z badaniami Transport & Environment, do 2030 roku materiały odzyskane z baterii wycofanych z użytku oraz odpady z gigafabryk mogą wystarczyć do wyprodukowania nawet 2,4 miliona samochodów elektrycznych w Europie. Recykling może zapewnić UE 14% zapotrzebowania na lit, 16% na nikiel, 17% na mangan oraz 25% na kobalt. W perspektywie długoterminowej, do 2040 roku recykling baterii może zapewnić niemal pełną samowystarczalność Europy w zakresie kobaltu, a także pozwolić na uniknięcie otwarcia dwunastu nowych kopalń.

Technologie recyklingu

Metody przetwarzania
Obecnie stosuje się trzy główne metody recyklingu baterii EV:

Pirometalurgia – przetapianie baterii w wysokiej temperaturze, skuteczne w odzyskiwaniu metali o wysokiej wartości, ale prowadzi do utraty litu,

Hydrometalurgia – chemiczne rozpuszczanie materiałów w roztworach, pozwala na bardziej efektywne odzyskiwanie metali, w tym litu,

Recykling mechaniczny – fizyczne rozdrabnianie i separacja komponentów.

Hydrometalurgia zyskuje przewagę jako metoda pozwalająca na odzyskanie większej ilości surowców przy mniejszej emisji CO2.

Innowacje technologiczne
Toyota Chemical Engineering opracowała rewolucyjną technologię recyklingu baterii bez wcześniejszego spalania, która charakteryzuje się mniejszą emisją CO2 i pozwala ponownie wykorzystać więcej surowców. Od 2010 roku firma przetworzyła już akumulatory z ponad 330 000 hybryd.

Regulacje prawne

Rozporządzenie UE 2023/1542
Nowe rozporządzenie UE w sprawie baterii obowiązuje od 18 lutego 2024 roku i wprowadza szereg istotnych zmian:

Obowiązek dokumentowania emisji CO2 od 2025 roku,

Wyższe wskaźniki recyklingu – do 2030 roku 73% wszystkich baterii przenośnych,

Wprowadzenie cyfrowego paszportu baterii od 2027 roku,

Możliwość wymiany baterii przez konsumentów.

Cele recyklingu
Według zapisów rozporządzenia bateryjnego, odzyskiwanie litu z ogniw litowo-jonowych ma osiągnąć 50% do końca 2027 roku i 80% do końca 2031 roku. Te ambitne cele wymagają rozwoju procesów alternatywnych wobec dominującej obecnie pirometalurgii.

Rynek polski

Rozwój infrastruktury
W Polsce rozwija się infrastruktura recyklingu baterii. Przykładem jest projekt firmy Elemental Strategic Metals z Zawiercia – budowa jednego z największych zakładów recyklingu baterii w regionie. Polska zmienia się z kraju importującego surowce w lidera technologii odzysku.

Wyzwania logistyczne
Kluczową rolę w rozwoju branży odgrywa logistyka. Firmy takie jak SENDA wspierają transformację poprzez innowacyjne rozwiązania transportowe i magazynowe dostosowane do specyfiki odpadów niebezpiecznych.

Automatyzacja procesów demontażu
Ze względu na spodziewane ilości zużytych baterii, automatyzacja staje się ekonomicznym rozwiązaniem. Firma Festo oferuje aplikacje do automatycznego demontażu wykorzystujące oszczędzające miejsce portale, które demontują górną część obudowy w pełni automatycznie. Taka automatyzacja zapewnia:

Bezpieczną i czystą pracę chroniącą ludzi i środowisko,

Wydajne przetwarzanie niezależnie od modelu baterii,

Ekonomiczną opłacalność przy dużych ilościach.

Perspektywy rozwoju

Wzrost zapotrzebowania
Szacuje się, że do końca dekady pojemność baterii w Europie może osiągnąć 970 GWh, a do 2040 roku niemal 2 TWh. Po 2030 roku liczba baterii osiągających koniec cyklu życia gwałtownie wzrośnie, osiągając 170 GWh dostępnych do recyklingu w 2035 roku i 470 GWh w 2040 roku.

Redukcja śladu węglowego
Recykling akumulatorów i odzyskiwanie materiałów zmniejsza całościowy ślad węglowy baterii o 17%. Jest to kluczowy element realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu i budowania gospodarki o obiegu zamkniętym.

Wnioski

Demontaż pojazdów elektrycznych to nie tylko wyzwanie technologiczne i regulacyjne, ale przede wszystkim ogromna szansa biznesowa dla branży recyklingu. Firmy, które już dziś inwestują w odpowiednie technologie, procedury bezpieczeństwa i kwalifikacje personelu, będą mogły czerpać korzyści z rosnącego rynku.

Kluczowe czynniki sukcesu to:

Inwestycje w bezpieczne technologie demontażu,

Rozwój kompetencji w zakresie recyklingu baterii,

Współpraca z producentami i dealerami,

Wykorzystanie możliwości "drugiego życia" baterii,

Przygotowanie na nadchodzące regulacje UE.

Branża recyklingu pojazdów elektrycznych znajduje się na progu transformacji, która może przynieść nie tylko korzyści ekonomiczne, ale także znaczący wkład w ochronę środowiska i budowanie zrównoważonej gospodarki przyszłości.

Pozostałe wpisy na blogu

Najnowsza lista szukanych części

Sprawdź może masz akurat to czego potrzebują inni?!
Tutaj lista poszukiwanych rzeczy.