
Zużycie opon w dużej mierze zależy od głębokości bieżnika
Pierwszym parametrem, który należy ocenić, jest głębokość bieżnika. Zgodnie z polskimi przepisami minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Opony są zużyte, jeżeli w jakimkolwiek punkcie na powierzchni bieżnika, pomiar głębokości wskaże niższy wynik. Dlatego sprawdzając głębokość bieżnika, należy dokonać pomiaru w kilku punktach pomiędzy klockami w strefie środkowej i w strefach bocznych.
W szybkim sprawdzeniu wysokości bieżnika pomocny jest wskaźnik TWI na oponie – mostki umieszczone na dnie rowków mają wysokość 1,6 mm i pozwalają ocenić wizualnie, ile bieżnika pozostało do osiągnięcia minimalnej wysokości. Aby poznać dokładny wynik, trzeba jednak posłużyć się miarką.
Bieżnik o głębokości 1,6 mm jest całkowicie zużyty, dlatego opony należy wymieniać odpowiednio wcześnie – przy minimalnej głębokości rowków parametry opon w zasadzie nie istnieją. Dlatego, aby zachować wysokie bezpieczeństwo, eksperci zalecają wymianę opon letnich na nowe przy 3 mm głębokości bieżnika. Opony zimowe i całoroczne powinno się natomiast wymieniać na nowe, gdy ich bieżnik zetrze się poniżej 4 mm.
Starość nie radość – również dla mieszanek gumowych opon
Kolejnym kryterium jest wiek opon. Przy okazyjnym użytkowaniu samochodu bieżnik może ścierać się powoli i wystarczyć na wiele lat. Jednak nawet nieużytkowane opony starzeją się nieustannie. Czynniki zewnętrzne powodują starzenie się gumy, która robi się bardziej podatna na pękanie i uszkodzenia. Dlatego powinno się wycofać z użytkowania opony, których wiek przekracza 10 lat, nawet jeżeli głębokość bieżnika pozostaje wystarczająca.
Niektórzy producenci opon zalecają również, aby nie użytkować jednego kompletu opon dłużej niż przez 5-6 lat od momentu pierwszego montażu na kołach – opony zamontowane na kołach samochodu starzeją się dużo szybciej niż nowe sztuki leżące w optymalnych warunkach panujących w magazynach z oponami.

Powierzchnia opon musi być wolna od uszkodzeń
Ostatnim kryterium jest ogólny stan opon. Jeżeli na ich powierzchni widoczne są ukruszenia bieżnika, pęknięcia gumy, bąble, czy też np. elementy konstrukcji wewnętrznej, jak np. druty, są widoczne z zewnątrz, to takie opony nadają się już wyłącznie do recyklingu. Warto też zwrócić również uwagę na to, czy na powierzchni opon widoczne są plamy lub przebarwienia – mogą świadczyć o tym, że guma miała w przeszłości kontakt z nieodpowiednimi chemikaliami, i jest w tym miejscu osłabiona.
Warto wziąć pod uwagę, że uszkodzenia konstrukcji wewnętrznej, które mogą powstać np. przy mocnym uderzeniu w dużą dziurę w jezdni, nie zawsze są widoczne. W efekcie, choć opona wygląda normalnie, to sprawi znaczne problemy z wyważeniem i wywoła niepożądane objawy w trakcie jazdy. Dlatego opony, które pomimo dobrego stanu wizualnego, odpowiednio wysokiego bieżnika oraz młodego wieku, powodują np. bicie kierownicy, również powinny być traktowane jako zużyte.
Podsumowując, jeżeli na powierzchni opon nie widać śladów uszkodzeń, to o zużyciu w pierwszej kolejności świadczy głębokość bieżnika a w drugiej wiek ogumienia. Kontrolę stanu wysokości bieżnika warto przeprowadzać regularnie, co najmniej 2-3 razy w trakcie sezonu. Dzięki temu można w porę wykryć problemy powodujące przyspieszone zużycie opon jak np. źle ustawiona geometria zawieszenia lub nieprawidłowa zbieżność kół i znacząco wydłużyć żywotność kompletu.
"Artykuł partnera"