Naprawa Głowic Silników VAG 1.9 i 2.0 TDI z Pompowtryskiwaczami
Konstrukcja Głowicy
Głowica 038103373R to ośmiozaworowa konstrukcja ze stopu aluminium, wyposażona w wałek rozrządu osadzony na panewkach. Charakterystyczną cechą tej głowicy są cztery gniazda na pompowtryskiwacze, które mają zestawy uszczelek separujących paliwo. Paliwo jest tłoczone z baku przez elektryczną pompę do pompy tandemowej przy głowicy. Konstrukcja głowicy pozwala na zastosowanie jej w silnikach z turbiną, bez turbiny SDI oraz w silnikach z filtrem DPF.
Problemy i Wady Głowicy
Wycieranie gniazd wtryskiwaczy
Podczas naprawy głowicy warsztaty często namawiają na kosztowną naprawę gniazd wtryskiwaczy poprzez wstawianie mosiężnych tulejek. Praktyka ta może prowadzić do uszkodzenia kanałów paliwowych, co skutkuje mieszaniem paliwa z olejem silnikowym. Z doświadczenia wynika, że poprawne zamontowanie wtryskiwaczy z nowymi zestawami uszczelek jest wystarczające i unika problemów z rozruchem.
Wycieranie wałka rozrządu
Problem ten występuje głównie przy dużych przebiegach oraz przy zastosowaniu zamienników wałków rozrządu słabej jakości. Zaleca się stosowanie oryginalnych wałków, nawet używanych, ale w dobrym stanie, zamiast tanich zamienników.
Mity związane z naprawami
Serwisy często stosują niepotrzebne praktyki, takie jak planowanie głowicy, które w przypadku odkształcenia o 0,1 mm dyskwalifikuje głowicę według instrukcji ASO VAG. Regeneracja gniazd wtryskiwaczy jest kosztowna i zazwyczaj niepotrzebna.
Praktyki Serwisowe
Regularne przeglądy
Silniki z głowicą 038103373R są wytrzymałe i mogą osiągać przebiegi ponad 500 tysięcy kilometrów. Ważne jest regularne sprawdzanie stanu technicznego głowicy oraz jej komponentów, takich jak wałek rozrządu i popychacze.
Używanie oryginalnych części
Stosowanie oryginalnych części podczas naprawy głowicy zapewnia dłuższą żywotność i mniejszą awaryjność. Wałki rozrządu i popychacze powinny być oryginalne lub wysokiej jakości, aby uniknąć problemów z wycieraniem.
Unikanie zbędnych napraw
Zbyt agresywne podejście do regeneracji gniazd wtryskiwaczy może prowadzić do poważniejszych problemów. Lepiej skupić się na poprawnym montażu wtryskiwaczy i regularnej konserwacji.
Podsumowanie
Naprawa głowic silników grupy VAG 1.9 i 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami wymaga dokładnej znajomości ich konstrukcji i specyficznych problemów. Stosowanie odpowiednich praktyk serwisowych oraz unikanie zbędnych napraw może znacząco przedłużyć żywotność silnika i zapewnić jego niezawodność. Głowica 038103373R, mimo swojej wytrzymałości, wymaga szczególnej uwagi podczas serwisu, aby uniknąć powszechnych błędów i problemów.
M.S.
Tutaj artykuł o silniku 1.9 TDI BXE